Att få OpenX att registrera klick på flashbanners i en CPC-kampanj kan vara väldigt trixigt. Jag ska gå igenom två regler man kan hålla i minnet för att få det att fungera varje gång.
Regel nummer 1: Använd flashbanners som är skapade med Actionscript 2 (AS2). OpenX kan inte läsa av Actionscript 3-filer (AS3).
Det var några år sen AS3 lanserades, men ingen använde det för att skapa banners så AS2 är fortfarande standard för att skapa reklambanners. Jag antar att det är därför skaparna av OpenX inte har lagt in stöd för AS3. Men nu börjar det dyka upp en del banners som är skapade med AS3. Men dessa kommer alltså inte att fungera att räkna klick på i OpenX. Man får antingen bygga om dem med AS2 eller ersätta dem med bilder. Jag lärde mig detta efter några smärtsamma dagars efterforskningar kring varför klick på en klients flashbanners inte registrerades i OpenX. Förklarade detta sedan på deras forum och fick svaret av en av utvecklarna av OpenX att de skulle lägga in funktionen i framtida versioner av OpenX.
Regel nummer 2: Lägg in länken till landingpagen med clickTag.
OpenX kan registrera klicks på två sätt. Det första sättet är att man lägger in länken till landingpagen genom att hårdkoda in länken i flashfilen med Actionscript. OpenX kommer då leta efter geturl-funktionen och om den hittar sådana funktioner så kommer den presentera dem för dig så att du kan välja och vraka bland vilken länk eller vilka länkar det är som gäller. Sedan kommer OpenX tracka den eller de länkarna du väljer. Men det finns två nackdelar med denna metod. Det första är att det är inte säkert att OpenX kommer hitta några hårdkodade länkar även om de finns i filen. Detta kan till exempel hända om man i funktionen geturl inte anger någon target eller om man använder programmet Swish för att skapa flashanimationer. Den andra nackdelen är att man inte kan använda denna metod om flashfilen är placerad på en annan server än den där OpenX ligger (eftersom att OpenX måste modifiera flashfilen och det är inte möjligt om filen laddas in från en annan server varje gång).
Den andra metoden OpenX använder för att registrera klicks är genom variabeln clickTAG (eller clickTag som den heter i nyare versioner av Actionscript). Genom att lägga in clickTag-variabeln i sin Actionscriptkod så kan man ange länken till landingpagen i mjukvaran man använder (i detta fall OpenX). Fördelarna är att OpenX kan hitta clickTag varje gång (så länge man använder AS2!) och filen kan även ligga på en annan server. clickTag funkar i vilket fall som helst.
Så sammanfattningsvis. För att kunna registrera klicks i OpenX varje gång så ska du se till att bannern är skapad med AS2 och se även till att filen innehåller clickTag-variabeln. Hur du kan kan lägga in variabeln förklaras här.
C’est l’accord du PP précédé du COD mais suivi d’un attribut de l’objet.Les grammairiens modernes recommandent l’accord, mais, parce que Vaugelas le prohibait (estimant le participe « insuffisamment soutenu »), la possibilité reste ouverte.Ce qui permet à l’« écriveur » d’exprimer une nuance subtile selon que l’accord du PP est fait (elle est crue) ou non (ce qui met l’accent sur l’importance, subtile et relative, de l’attribut de l’objet.